miranda3

2 februari 1979: Michael Jackson treedt op in het De Mirandabad

Op 2 februari 1979 is het zover: het ultramoderne, unieke tropisch golfslagbad van het De Mirandabad wordt geopend. Voor de gelegenheid wordt de populaire talkshow van Sonja Barend ‘Sonja’s Goed Nieuws Show’ live vanuit het De Mirandabad uitgezonden. Gasten zijn burgemeester Polak, kunstzwemgroep De Meeuwen, Peppi en Kokki. En Michael Jackson.

Badmeester Martin Teeuw is er dan als 22-jarig beginnend medewerker van het De Mirandabad bij en maakt de enige bewaard gebleven beelden. “Ik werkte er pas een maand en fotografeerde veel, als hobby. Tijdens de opnames van het tv-programma maakte ik snel een paar foto’s, zonder flits. Geen idee of het mocht eigenlijk.”

miranda4

The Jacksons in het De Mirandabad, met grijs colbert Michael Jackson. Links Sonja Barend

miranda5

Dezelfde plek tegenwoordig

Martin Teeuw: “Het was heel bijzonder allemaal, maar er moest ook gewoon gewerkt worden natuurlijk. Michael was toen al behoorlijk beroemd en werd daarom nogal afgeschermd, maar met zijn broer Jermaine heb ik nog gewoon een praatje gemaakt.”

De tv-beelden van de opening zijn voorgoed verloren gegaan, zowel de Vara als het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid beschikken niet meer over de opnamen van Sonja’s Goed Nieuws Show van 2 februari 1979. Dat maakt de foto’s van Martin Teeuw nog unieker. “Een paar originele dia’s heb ik nog die langzaam vergelen. Een andere dia heb ik eens uitgeleend en nooit meer teruggekregen.”

miranda3_groot

2 februari 1979: Michael Jackson treedt op in het De Mirandabad

 

